- Gastenboek

3 mei 2012

Tobias (12) is zoon van een vampier en een mens: een halfvampier. Hij leeft van bloed. Omdat zijn vader als mens wil leven, wordt hij achtervolgd door de vampiers, die hem doden. Om de zorg voor zijn... moeder en omdat hij verliefd wordt op Femke, bedenkt hij een plan om mens te worden. Hij mag nooit meer mensenbloed drinken! Maar als hij oog in oog komt te staan met een vampier staat hij voor de keus: zijn bloed of zijn eigen dood. De auteur is sinds 2008 bekend van fantasyboeken voor kinderen die moeite met lezen hebben. Dit boek maakt deel uit van de Troef-reeks*, voor lezers die een taalachterstand hebben, in dit geval jongeren. In een kort verhaal ontvouwt zich een drama over vampiers, familie en puber lief en leed. Veel bloed, spanning, maar ook tederheid. En dat in zeer eenvoudige woorden en to the point: 'Haar ader ligt dik op haar huid. Hij klopt. 'Bijt mij,' lijkt de ader te zeggen.' Een bloedstollend boek, letterlijk en figuurlijk. Er wordt ook veel informatie over vampiers gegeven. Typografie en bladspiegelverdeling ondersteunen het lezen. Met slechts enkele paginagrote, wat schetsmatige zwart-witillustraties. Vanaf ca. 12 jaar.

NBD|Biblion

***

8 mei 2012

Over het boek:

Tobias’ vader is een vampier, wat de jongen tot een half-vampier maakt. Hij drinkt geen mensenbloed, maar wel elke dag een beker koeienbloed. Als zijn vader door andere vampiers is gedood, moet Tobias zijn moeder beschermen omdat de groep hen voortdurend belaagt. Ze verhuizen – voor de zoveelste keer – en Tobias ontmoet in zijn nieuwe omgeving Femke, op wie hij verliefd wordt. Toch haalt juist zij de vampier in hem boven: hij zou dolgraag in haar hals bijten en haar bloed drinken. Als ze zoenen, groeien zijn hoektanden. Tobias onderneemt van alles om de vampier uit zichzelf te halen en dat lijkt, na veel verwikkelingen, te lukken.
Anders dan de meeste verhalen in deze serie voor lezers met lees- en leerproblemen gaat het in dit deel niet om een herkenbaar probleem waar lezers uit de doelgroep in de werkelijkheid mee geconfronteerd kunnen worden (drankmisbruik, zinloos geweld et cetera), maar is het een fantasyverhaal, waarin de spanning voorop staat. Het is de auteur gelukt dit te doen in eenvoudige bewoordingen en met gebruik van korte zinnen. Voor liefhebbers van vampierverhalen vanaf ca. 12 jaar.

Over de serie:

Serie Troef-reeks (1996-...)
Trefwoord makkelijk lezen / fictie

Deze reeks richt zich met name op lezers met een achterstand in de Nederlandse taal, zoals dove en anderstalige kinderen en jongeren. Deze serie wordt ieder jaar uitgebreid met enkele nieuwe delen. De boeken worden gemaakt in samenwerking met FODOK. Er verschijnen in deze serie titels in de leeftijdscategirie 9-12 jaar en 12 jaar en ouder.

Boek & Jeugd Online (onderdeel van Leesplein.nl)