- Lezers op de foto

Boekpresentatie

23 oktober 2013

De 14-jarige Hendrik is wees en moet zich staande houden in het Amsterdam van tweehonderd jaar geleden. De Fransen hebben de macht, maar worden veelal gehaat. Als Hendrik zich bijna niet meer in leven kan houden, komt hij onder de hoede van een boekhandelaar die hem in de leer neemt. Hendrik raakt echter verzeild in een illegale handel. Dat kost hem bijna letterlijk zijn kop. Hij komt na zijn gevangenisstraf in Den Haag terecht, waar hij getuige is van de aankomst van de prins van Oranje. Nederland is vrij, maar is Hendrik dat ook? Deze prettig lezende historische roman zet de karakters van de hoofdpersonen geloofwaardig neer. De situatie in Amsterdam wordt duidelijk beschreven. Het verhaal heeft spannende momenten, maar vergt soms ook wat doorzettingsvermogen van de lezer. Het is wel heel toevallig dat Hendrik zich juist in Scheveningen bevindt bij het ontstaan van ons koninkrijk. Verder niets dan lof: dit boek past zeker in de traditie van historische boeken van Beckman en Van de Vlugt! Vanaf ca. 12 jaar.

NDB | Biblion door: B. Handgraaf

***

23 oktober 2013

Deze maand is het de Maand van de Geschiedenis met als thema Vorst en Volk. We vieren het 200-jarig bestaan van het Koninkrijk der Nederlanden. Bianca Mastenbroek schreef hier een mooi en spannend boek over: Vrij!

Nee, hij was geen laffe hond, zoals de Fransen. Hij had een mening en heel Amsterdam mocht die weten!
Nog een keer keek hij om zich heen. Toen ademde hij diep in en trok alle bulletins van het bord. Snel hing hij zijn protestgedicht erop, precies in het midden.
Hendrik gloeide van trots. Eindelijk had hij verzet gepleegd. Hij zou wel willen juichen, maar zo stom was hij ook weer niet. Hij keerde zijn daad van protest de rug toe en liep terug naar de boekwinkel, zonder angst. Vannacht konden de Fransen hem niet meer deren.

Het is 1813 en Nederland is bezet door de Fransen, Napoleon is aan de macht. Nadat Hendrik is ontsnapt uit het tehuis waar hij woonde omdat zijn beide ouders niet meer leven, dwaalt hij zonder geld rond door de stad Amsterdam. Hendrik wordt op straat door een vreemde gevraagd om een brief met een belangrijke boodschap bij iemand af te leveren, hij doet zijn werk en ontvangt een paar stuivers om wat eten te kunnen kopen. Na deze opdracht wil Hendrik meer doen als verzet tegen de Fransen, hij wil ze verslaan en Nederland bevrijden.

Hendrik sluit zich aan bij het verzet. Als een actie mislukt raakt hij ernstig gewond. Wonder boven wonder herstelt Hendrik, maar het overleven in de vrieskou valt niet mee. Op een dag wordt hij, bijna bevroren, gevonden door Jan. Hij is de eigenaar van een boekenwinkel en hij geeft Hendrik de kans om bij hem in de leer te gaan en voor hem te werken in ruil voor onderdak en een maaltijd. Hier heeft Hendrik de tijd om zijn plannen verder uit te denken en schrijft hij een protestgedicht. Zal Hendrik slagen in zijn strijd tegen de Fransen en zorgt hij ervoor dat hij een mooie toekomst tegemoet gaat? Of blijft zijn verleden hem achtervolgen?

Vrij! (De Vier Windstreken) is een spannend historisch verhaal over het ontstaan van het Koninkrijk der Nederlanden en is geschreven door Bianca Mastenbroek. Veel personages die in het boek voorkomen hebben echt bestaan en veel gebeurtenissen uit het hebben ook echt plaats gevonden! Er is een website gemaakt waar je meer kunt lezen over deze personages en de gebeurtenissen. Wil je meer weten over het ontstaan van het Koninkrijk der Nederlanden? Ga dan snel naar www.hollandvrij.nl.

Leestip op Leesplein.nl

***

5 november 2013

Amsterdam, najaar 1812.
De veertienjarige Hendrik is het Aalmoesseniershuis ontvlucht, de regent wilde hem naar het platteland sturen om te leren boeren. Maar hij wil in Amsterdam blijven. Daar kent hij iedere steeg, iedere brug, iedere poort. Hij voelt zich thuis in Amsterdam. Maar waar moet hij heen? Zijn ouders leven niet meer en verdere familie heeft hij niet. Na één nacht buiten in de ijzige kou zijn de wilde toekomstplannen al een stuk minder aantrekkelijk. Hij moet werk vinden en vooral een slaapplaats en eten...

Maar dan spreekt een man hem aan, of hij een brief wil wegbrengen naar dokter Lémon en daarmee verandert het leven van Hendrik. De inhoud van de brief is geheim. Hendrik leest hem stiekem en er groeit hoop in zijn hart. Zouden de gehate Fransen die Nederland bezetten dan eindelijk verdwijnen? Hendrik wil niets liever dan meevechten zodat Amsterdam weer vrij is. Het gerucht dat Napoleon is verslagen door de Russen gonst door de stad.
Er breekt een opstand uit waar Hendrik bij is, het zindert in hem, het kookt en het bruist door zijn lijf. Weg met de Fransen! Maar de gendarmes jagen de opstand uiteen en Hendrik raakt gewond. Rillend van de wondkoorts houdt Hendrik zich zo veel mogelijk schuil want er wordt een beloning uitgeloofd voor het uitleveren van mensen die bij de opstand betrokken waren, maar hoe komt hij aan eten en drinken? Hij heeft geen geld.

Het geluk is met hem, Jan ten Brink, de lieve Jan, vindt Hendrik die half bevroren in de steeg naast zijn boekwinkel ligt. Jan ontfermt zich over Hendrik en behandelt hem als een eigen zoon. Ook Cornelia, Jan's vrouw, is goed voor de jongen. Hendrik mag wonen en werken in zijn drukkerij annex boekhandel. Hendrik is bang, Jan weet niet wie zijn ouders, en met name zijn moeder, waren. Dankzij haar vreselijk karakter en hardhandige optreden is hij altijd op zijn hoede, heeft hij nooit rust. Maar bij Jan heeft Hendrik het goed, hoewel de achterdocht hem nooit verlaat.
Ook Jan wil de Fransen weghebben maar niet door geweld maar door woorden. De drieste Hendrik heeft het daar moeilijk mee. Hij wil actie! Hij wil vooruit, zeker sinds hij Betsy Kemper de dochter van de advocaat ontmoet heeft. Voor haar wil hij alles doen...

De onzekere Hendrik, die al zoveel leed achter de rug heeft, verzint van alles en duikt overal op af, als hij maar vooruit komt, als hij maar geld verdient, als hij maar... Hij heeft niet in de gaten dat hij zich steeds verder in de nesten werkt. De gendarme en douaniers zijn overal en Hendrik neemt steeds grotere risico's. Het verbeterhuis dreigt...
Hendrik krijgt het zwaar te verduren en weet dat hij het voortaan anders moet aanpakken, maar hoe? Jan en Betsy doen wat ze kunnen om Hendrik te helpen, maar in Amsterdam zelf is het ook onrustig, niets is meer zoals het was.
Na veel omzwervingen waarbij Hendrik flink moet afzien, breken andere tijden aan. De Fransen worden uit Nederland verdreven en op 30 november 1813 zet prins Willem van Oranje voet aan land op het strand van Scheveningen, en Hendrik was erbij!!

In deze historische roman beleven we het laatste jaar van de Franse bezetting in Nederland mee. Door voor de jongen Hendrik te kiezen die als schakel tussen diverse mensen fungeert maken we ook kennis met mensen die invloed hadden op de plannen rond het verdrijven van de Fransen. Bianca Mastenbroek heeft heel invoelbaar de druk die de Fransen de Nederlanders oplegden verwoord. Overal waren de Fransen aanwezig, mensen durfden niets te doen want de straffen waren onbarmhartig en redeloos zwaar. Doordat Hendrik, zo hartstochtelijk tegen de Fransen was, leren we die strafmaatregelen ook kennen. - Hendrik vreest regelmatig dat zijn einde nu echt is aangebroken. -
Het karakter van Hendrik is zeer geloofwaardig neergezet, hij is een mengeling van een stoer straatjochie en een intelligente gevoelige jongen. Je begrijpt precies waarom hij doet wat hij doet. Het is leuk dat de schrijfster hem roemruchte ouders heeft gegeven die daadwerkelijk bestaan hebben. Ook Jan en Cornelia, Betsy en haar vader, dokter Lémon etc. woonden toentertijd werkelijk in Amsterdam.
Kortom, een heerlijk, goed geschreven, spannend boek waarbij je ook nog wat opsteekt over de geschiedenis van Nederland en het ontstaan van het Oranjehuis.

Dettie van Leestafel.info

***

4 december 2013

Afgelopen zaterdag is de Landing van de Prins groots nagespeeld op Scheveningen.

Dit moment markeert de start van het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden en betekent het einde van de Franse overheersing onder Napoleon.

Op het snijvlak van deze twee tijden plaatst Bianca Mastenbroek haar historische jeugdroman ‘Vrij!’.

‘Vrij!’ is het verhaal van de straatarme 14-jarige Hendrik Niemandszoon, die is weggelopen uit het Amsterdamse Aalmoesseniershuis.

Hij wordt achtervolgd door de herinneringen aan een ellendige jeugd – zijn vader is alcoholicus en zijn moeder een gifmengster – en wordt verteerd door haat voor de Franse overheerser. Hongerig zwerft hij door de grimmige straten van Amsterdam en probeert zijn leven op orde te krijgen.

Wat betekent vrijheid eigenlijk?

Gelukkig wordt zijn ongastvrije wereld niet louter bevolkt door slechteriken. Hij krijgt hulp aangeboden van verschillende kanten. Helaas maakt hij daar vreselijk misbruik van vanuit zijn eigen beperkte visie op de wereld en vooroordelen. Hij gaat door een persoonlijke hel voordat hij begrijpt dat hij zijn leven echt om moet gooien en hoe dat moet. Uiteindelijk komt hij er sterker uit.

Hendrik maakt een nieuwe start in Den Haag en neemt een nieuwe naam aan. Hendrik Niemandszoon verandert in de zelfbewuste Hendrik van Holland. Hendrik van Holland is erbij als de Prins van Oranje op een nettenwagen landt op het Scheveningse strand:

‘De man stond wijdbeens op de wagen. Hij droeg geen wapen of uniform. Dat had hij ook niet nodig om er als een leider uit te zien. Hij had een vierkante kin en straalde kracht uit. Naar hem wilde Hendrik wel luisteren.’ (blz. 259)

Wat heeft de schrijfster met het verhaal van Hendrik Niemandszoon willen vertellen? Bianca: ’Je moet je toekomst nooit door je verleden laten bepalen. Ook al heb je nog zulke beroerde dingen meegemaakt en heb je alle reden om de wereld niet te vertrouwen, je moet je verleden een plek geven en  ernaar durven kijken. Alleen dan kun je het verwerken en verder gaan. Hendriks moeder, de gifmengster, heeft echt bestaan en is terechtgesteld met de guillotine. Toen zij stierf liet ze een aantal kinderen achter. Een van hen heette Hendrik. Hoe moet het nou verder met zo’n jongen, dacht ik.’

Als de Prins op het strand van Scheveningen landt, lijkt het wel alsof de Verlosser is aangekomen. Bianca: ‘Ik heb uitgebreid research gedaan en uit de bronnen rijst het beeld dat mensen dat inderdaad zo voelden. Op dat strand gebeurde iets heel bijzonders, dat grote gevolgen had voor iedereen.’

De viering van 200 jaar Koninkrijk is nog maar net begonnen. De volgende twee jaar komt dit thema regelmatig terug. ‘Vrij!’ is een leuk boek om een idee te krijgen van de impact van de verandering, het nieuwe nationale zelfbewustzijn dat ontstond. Daarom is het een echte aanrader voor onder de kerstboom.

Marieke Keur op DenHaagDirect.nl

***

10 december 2013

Het is 1813 als Hendrik met een rammelende maag langs de Amsterdamse grachten struint. De stad is gegeven van de Franse soldaten, maar Napoleon is net verslagen en de Amsterdammers dromen van vrijheid. Hendrik raakt betrokken bij een opstand tegen de Fransen, slaat op de vlucht, wordt ernstig ziek en rolt dan in de handel. Als hij wordt opgepakt als smokkelaar die de Franse belasting probeert te ontduiken, komt hij in grote problemen. Moet hij zijn vrienden uit de bende verraden, of bekennen om het vuurpeloton te ontlopen? Vrij! is een spannend verhaal met veel sfeer, stinkende woorden, matrassen vol vlooien en een hoofdpersoon die droomt van een ‘heldenziel’. Hendrik verzet zich dapper tegen de Fransen en zelfs als hij wordt gemarteld, weigert hij zijn vrienden te verraden. Een prima historisch verhaal, dat leest als een film.

7Days

***

19 januari 2014

‘Met mijn afkomst heb ik geen toekomst’

In de tijd waarin dit boek speelt, 1812,  is dit een waarheid als een koe voor een arme jongen als Hendrik. Hij is een wees, en moet noodgedwongen in het Aalmoezeniershuis verblijven. Daar wordt voor hem gezorgd, moet hij ook werken, maar toekomst is er niet. Als hij veertien wordt, en dat gebeurt binnenkort, wordt hij naar het platteland ‘verkocht’. Hendrik loopt weg. Maar wat nu? Hij heeft geen onderdak, geen eten, geen kleding. Hoe moet een jongen als hij zich zien te redden?
Het boek zou snel geschreven zijn als het hierbij bleef, maar natuurlijk is de schrijfster hem goed gezind. Hendrik raakt betrokken bij de opstand tegen de Fransen. Hij wil niets liever dan helpen: weg met die Fransen! Maar dat is wel heel gevaarlijk. Als Fransen of fransgezinden hem ook maar iets zouden horen zeggen over deze mening, zou dat zijn dood worden. Bijna loopt het slecht voor hem af, maar dan ontmoet hij Jan ten Brink, een drukker en boekhandelaar. Hendrik leert een vak, en wordt verliefd. Eind goed al goed zou je zeggen. Maar Hendrik kan niet lijdzaam afwachten, hij wil iets doen, en niet alleen pamfletten maken...
Er zal nog heel veel gebeuren voor hij volwassen is!

'Een diepe zucht. 'Je snapt het niet. Laat ik het dan onverbloemd zeggen: jij en Betsy komen uit verschillende milieus.' Medelijden stond in Jans ogen. 'Zij is een parel van de hoogste klasse, jij een straatsteen waar iedereen overheen loopt.'

Bianca Mastenbroek heeft het historische verhaal netjes verweven met het verhaal van een opgroeiende jongen. Je leest over de laatste jaren van de Franse bezetting, tot het moment dat eind 1813 de prins, Willem van Oranje, in Nederland komt om het startsein te geven voor het koninkrijk der Nederlanden, zoals we dat nu nog steeds zijn. Meer informatie vind je hier:www.hollandvrij.nl

Het verhaal is goed in de tijd geplaatst, zodat jonge lezers weten hoe het leven was in de negentiende eeuw voor een gewone jongen. Veel kinderen belandden in die tijd in weeshuizen, verbeterhuizen of erger.  Er was standenverschil. Als gewone jongen maakte je geen schijn van kans als je verliefd werd op een meisje uit de betere klasse. En dan is het ook nog een spannend verhaal, over de opstand zelf, en over smokkelen.Voor elk wat wils: een heerlijk jeugdboek.

Marjo, Leestafel.info

Geheugenstrijd