- Gastenboek

8 augustus 2012

Rond het jaar 1100 woont Boudewijn in het Engelse Rochester. Zijn vader is landeigenaar, en niet erg geliefd. Wanneer zijn zusje Isabella erg ziek wordt, wordt hij samen met haar opgenomen in het klooster. Maar de monniken denken dat hij een duivelskind is, omdat er allerlei akelige dingen gebeuren, waarvan Boudewijn de schuld krijgt. Maar wie zijn die kleine mannen, die ’s nachts het klooster binnensluipen? Kan Boudewijn ze ontmaskeren? En kan Isabella nog genezen met behulp van kruiden? Op een informatieve wijze laat dit boek de lezer kennismaken met een tijdvlak van de geschiedeniscanon van Nederland, te weten de jaren 1000 tot 1500, De tijd van steden en staten. Het verhaal is spannend, met een sterke plot, en geeft een goed beeld van het geloof en bijgeloof in die tijd: geloof in God, duivels en demonen, krachten van de aarde en de natuur. Verder geeft het inzicht in de gewoonten en gebruiken uit die tijd, zoals het eten, het gebruik van inkt en perkament, het scriptorium in het klooster en de verhoudingen tussen horigen en landeigenaren. Leesboek uit de serie 'Terugblikken'*, tijdvak 4, venster 5: ‘Hebban olla vogala’. Met diverse illustraties in zwart-wit en achterin in kleur een informatief gedeelte. AVI-M6. Vanaf ca. 8 tot 12 jaar.

NBD|Biblion door: J.W. Hakvoort

***

22 september 2012

Ik vond duivels en demonen een mooi jeugdboek. Het speelt zich af in het jaar 1100. Voor kinderen is het niet voor te stellen hoe kinderen en volwassenen in die tijd omgaan met ziektes. Boudewijn lijkt weer een zusje te verliezen aan koorts. In dit verhaal wordt het mooi verteld. Het plot was wel snel klaar en dat vond ik persoonlijk jammer, maar misschien is dat voor de doelgroep (kinderen vanaf 8 jaar) wel goed. Niet te moeilijk en ze krijgen een beeld van hoe mensen toen leefden. De tekeningen passen bij het verhaal en zijn in mooi zwart wit. Ik ben benieuwd naar d rest van de serie... de uitleg van perkament en de boekdrukkunst vult het verhaal goed aan en dan is het ook bruikbaar tijdens geschiedenislessen op school.

Diane van Magic Tails

***